BGT organiseert regelmatig BGT-cafés met prikkelende thema’s voor ondernemers. Deze keer was Roy Kuipers van Trendata en New Media er als gastspreker. Hij liet zien hoe Trendata met zelfgebouwde AI (kunstmatige intelligentie) allerlei data vertaalt naar trends in aankoopgedrag.
Maar hoe werkt dat in de praktijk? Hoe maken BGT-ondernemers hun keuzes? Gaan ze af op cijfers of vertrouwen ze vooral op hun gevoel? Dat was de insteek van het gesprek dat Rifka Schepers leidde met een panel van lokale ondernemers: Martijn Lammerink (Lammerink Constructiewerken en Matel Metaal), Marcel Kamphuis (Kamphuis Sloopwerken en Asbestsanering en Omgekeerd Bouwen), Herbert Koopmans ( Koopmans Bakkerij Patisserie en Chocolaterie) en Kim Masselink (OWK en Faam). Met de nodige humor en relativering deelden zij hoe zij ondernemen: ja, cijfers spelen zeker een rol, maar uiteindelijk draait het vooral om ervaring, mensenkennis en goed contact met klanten.
Rifka Schepers vatte het mooi samen: “Als ik voor de start van zo’n BGT-café de zaal in kijk, zie ik de motor van onze lokale economie: ondernemers die zorgen voor bedrijvigheid, innovatie, werkgelegenheid en leefbaarheid in de gemeente Tubbergen. Behoorlijk indrukwekkend, als je er over nadenkt. Maar de grap is, dat je daar dus niks van merkt. Zelfs als we praten over inhoudelijke thema’s en bedrijfsvoering, blijft de sfeer heel ontspannen. Bijna terloops. Terwijl er toch heel wat uitgewisseld wordt.”
Wat maakt een netwerk sterk? 🤔
“Is dat typisch Twents? Of "Tubbigs"? Is dat de setting die het bestuur en de commissies van de BGT zo mooi weten te raken? Want zelfs de grote BGT-bijeenkomsten met honderden gasten voelen als een gezellig onder-onsje. Eentje waar ik me als kleine zzp-er ook bijzonder welkom voel. Hoe ze het doen? Ik weet het niet. Maar dit netwerk werkt. En ik hou er van
BGT lid : Rifka Schepers
Communicatie. 06-22 92 21 79 / rifka@rifkaschepers.nl
Roy Kuipers 06-81 10 25 71 / r.kuipers@new-media.nl