Riwald Recycling uit Almelo en AELS zijn een samenwerking met elkaar aangegaan. Samen ontmantelen ze duurzaam oude vliegtuigen. Die zijn na miljoenen kilometers toe aan hun pensioen. Uit de tijd geraakt, onrendabel geworden en dus rijp voor de sloop. Goed werkende onderdelen gaan ‘de markt’ op en worden hergebruikt. Maar als de mensen van AELS (Aircraft End-of-Life Solutions) op vliegveld Twente de bruikbare delen hebben verwijderd, dan blijven er nog tientallen tonnen aan metalen over. En dan komt tegenwoordig metaalverwerker Riwald in beeld.
Ook metaalverwerkers zijn tegenwoordig bedrijven die met moderne apparatuur hoogwaardig afval scheiden en aan allerlei duurzaamheidseisen moeten voldoen. In Twente is Riwald het bedrijf dat - in de woorden van mede-eigenaar Ewald Huzink - daarin de top vormt. Dat is volgens hem de reden dat AELS zijn bedrijf heeft uitgekozen om zaken mee te doen. „AELS belde ons met de vraag of we wat voor ze konden betekenen. Zo is het contact ontstaan. Ze waren op zoek naar een professioneel bedrijf. Dat zijn we. Ik denk dat we op het gebied van duurzaamheid en circulair ondernemen vooroplopen in Nederland. We kunnen tussen de 95 en 100 procent recyclen. Daar hebben we in Almelo een complete fabriek voor. Wat wij kunnen is best wel uniek.”
Het slopen van de vliegtuigresten gebeurt voor een belangrijk deel op locatie. „We hebben daar een ploeg van vier tot zes man die AELS helpt. Die werken daar niet constant maar alleen op momenten dat we daar met een toestel aan de slag kunnen. De delen worden op locatie grotendeels verwerkt. We stoppen ze in grote containers die we dan naar Almelo vervoeren voor verdere verwerking.”
Het overgrote deel van het vrijkomende materiaal is aluminium. Het kost enorm veel energie om dat metaal te maken, dus hoe meer er kan worden hergebruikt, hoe beter. Huzink: „Vliegtuigen zijn voornamelijk gemaakt van aluminium. Hoeveel materiaal er van een vliegtuig af komt, is heel verschillend. Dat varieert enorm van enkele tientallen tonnen tot wel honderden. Het is niet alleen aluminium trouwens, ook andere metalen, maar dat gaat dan wel om veel minder.”
Gevolg van de overeenkomst met AELS is wel dat Ewald Huzink nu met een heel nieuwe blik naar vliegtuigen kijkt. Want het kan theoretisch zo zijn dat een toestel waarin hij zelf een vlucht maakt, uiteindelijk in stukjes bij zijn bedrijf in Almelo terechtkomt. Huzink: „Dat klopt ja. Als ik nu een landingsgestel uit hoor klappen, dat weet ik wat er allemaal beweegt en hoe dat gaat.” En hoeveel metaal daaraan zit, en wat het kan opbrengen? „Dat ook ja, haha.”
De verbintenis die Riwald is aangegaan met AELS geldt voor langere tijd. Mede de reden dat Huzink blij is met de samenwerking. „Voor ons is het een mooie toevoeging aan het bedrijf, misschien levert dat op termijn wel meer van dit soort contacten op.”